ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Για τη συμμετοχή του στις εξετάσεις, o υποψήφιος πρέπει
να συμπληρώσει τις ώρες υποχρεωτικής εκπαίδευσης που ορίζει ο Νόμος,
οι οποίες ποικίλουν αναλόγως την κατηγορία του Διπλώματος.

Εκτός την εκπαίδευση, σας δίνουμε και λίγες συμβουλές που σίγουρα θα χρειαστούν!

ΓΙΑ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Τα ελαστικά του οχήματος, να μην είναι ξεφούσκωτα, να μην έχουν κάποιες εμφανείς φθορές και να μην έχουν κάποιο σκίσιμο ή κάποια παραμόρφωση.

Στη περίπτωση που χρειαστεί να προσθέσουμε αέρα σε κάποιο ελαστικό, φροντίζουμε η πίεση να είναι ίδια με αυτή που μας ορίζει ο κατασκευαστής του οχήματος, η οποία αναγράφεται συνήθως στη κολώνα δίπλα από τη θέση του οδηγού και είναι εμφανής όταν ανοίξουμε την πόρτα.

Τα φώτα και τα φλας να μην έχουν ραγίσει ή έχουν σπάσει οι γυάλινες επιφάνειες τους.

Τους εξωτερικούς καθρέπτες μήπως έχουν σπάσει η έχουν πέσει από την βάση τους.

Η στάθμη στα υγρά του ψυγείου να είναι ανάμεσα στο MIN και το MAX.

Γεμίζουμε το δοχείο με τα υγρά των υαλοκαθαριστήρων εως πάνω.

Όταν το όχημα έχει μπαταρία κλειστού κυκλώματος ελέγχουμε την ημερομηνία λήξης που αναγράφεται στο επάνω μέρος.
Εάν δεν είναι κλειστού κυκλώματος ανοίγουμε τα καπάκια στο πάνω μέρος ,και προσθέτουμε σε κάθε στήλη ξεχωριστά υγρό μπαταριάς ώσπου να καλυφτεί το μεταλλικό στοιχείο της κάθε στήλης, όπου αυτό χρειαστεί

Ελέγχουμε ώστε η στάθμη στα υγρά των φρένων να είναι ανάμεσα στις ενδείξεις MIN και MAX.

Βγάζουμε το δείκτη λαδιών και αφού τον σκουπίσουμε τον ξανατοποθετούμε στη θέση του.Ξανατραβαμε εξω το δείκτη και παρατηρούμε τη στάθμη των λαδιών να είναι αναμεσα στην ενδειξη MIN και MAX.

ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΣ!

Για να κανουμε τους ελέγχους πρέπει να μην έχει λειτουργήσει ο κινητήρας ώστε να είναι κρύος και το όχημα να βρίσκεται σε επίπεδη θέση.
Μπορούμε να προσθέσουμε λάδι και υγρά όπου χρειαστεί εκτός από τα υγρά των φρένων που πρέπει να τα συμπληρώσει μηχανικός αφού εάν ανοίξουμε το δοχείο μετά θα χρειαστεί εξαέρωση.

  • Τοποθετούμε τη θέση του οδηγού στη σωστή θέση ώστε να φθάνουμε τα πετάλια και τα χειριστήρια χωρίς δυσκολία.
  • Φοράμε ζώνη ασφαλείας.
  • Ρυθμίζουμε τον εσωτερικό και τους εξωτερικούς καθρέπτες, στη σωστή θέση ώστε να βλέπουμε εύκολα και καθαρά, όλες τις πλευρές του οχήματος.
  • Για να ελέγξουμε εάν τα φρένα είναι σε καλή κατάσταση, πρέπει να θέσουμε σε λειτουργία τον κινητήρα, γιατί όταν είναι σβηστός δεν λειτουργεί το κύκλωμα των φρένων.
  • Αφού πιέσουμε το πετάλι του φρένου προς τα κάτω, πρέπει να νοιώθουμε αντίσταση και το πετάλι να μην φθάνει εως το τέρμα της διαδρομής του,π.χ. όπως ο συμπλέκτης. Σε αντίθετη περίπτωση, δεν ξεκινάμε και ειδοποιούμε οδική βοήθεια, για να μας μεταφέρει σε συνεργείο.

Πρόβλημα με το συσσωρευτή. Ελέγχουμε τα υγρά του, στην περίπτωση που δεν είναι κλειστού κυκλώματος (δηλαδή έχει καπάκια) ή την ημερομηνία λήξεως, στην περίπτωση που ο συσσωρευτής δεν έχει καπάκια, δηλαδή είναι κλειστού κυκλώματος. Επίσης, μια άλλη πιθανή αιτία, είναι να μην φορτίζεται από το δυναμό.

Χαμηλή στάθμη των λαδιών του κινητήρα. Ελέγχουμε και συμπληρώνουμε λάδια σε περίπτωση που χρειαστεί.

Όταν κατεβάσουμε το χειρόφρενο, θα πρέπει η ένδειξη να σβήσει. Σε περίπτωση που ανάψει η ένδειξη, ενώ οδηγούμε και το χειρόφρενο είναι κάτω, είναι χαμηλή η στάθμη των υγρών στο δοχείο των υγρών των φρένων.

Υψηλή θερμοκρασία στον κινητήρα. Πιθανές αιτίες, η στάθμη των υγρών στο δοχείο του ψηγείου, ο θερμοστάτης ή ο ανεμιστήρας.

Όταν θέσουμε σε λειτουργία τον κινητήρα, όλες οι ενδείξεις κόκκινου χρώματος πρέπει να σβήσουν, εκτός την ένδειξη του χειρόφρενου μέχρι να το κατεβάσουμε.

Φώτα θέσεως(μικρά) τα ανάβουμε για να φαίνεται η θέση του οχήματος.

Φώτα διασταυρώσεως(μεσαία) ,τα ανάβουμε όταν ο οδηγούμε στη πόλη ,δηλαδή όπου διασταυρωνόμαστε με άλλους χρηστές του οδοστρώματος.

Φώτα πορείας(μεγάλα) ,για ελεύθερη πορεία, δηλαδή εκτός κατοικημένων περιοχών και στην περίπτωση που δεν συναντάμε άλλους χρήστες του οδοστρώματος.

Σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ, οφείλουμε να έχουμε, τρίγωνο ασφαλείας , πυροσβεστήρα και φαρμακείο.
Καλό είναι να υπάρχει και εφεδρικός τροχός(ρεζέρβα).

ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΧΑΝΗ

  • Ελέγξετε μήπως τα ελαστικά πρέπει να αλλαχθούν, λόγω συμπλήρωσης τριών ετών από την ημερομηνία παραγωγής τους, σύμφωνα με την ένδειξη DOT και το τετραψήφιο νούμερο π.χ. 2109, που αναγράφεται στο πλάι τους. Επίσης αλλάζουμε ελαστικά, μόλις συμπληρώσουμε 30.000 χιλιομέτρα απο την πρώτη χρήση τους, με την προυπόθεση ότι δεν έχει περάσει η ημερομηνία της λήξης τους.
  • Παρατηρήστε για πιθανές αλλοιώσεις, σκασίματα ή εν γένει φθορές στα ελαστικά. Επίσης, ελέγξετε εάν υπάρχουν πάνω τους ξένα σώματα, όπως καρφιά, πέτρες κ.τ.λ.
  • Παρατηρήστε τα ελαστικά, για να καταλάβετε, εάν έχουν χάσει αέρα. Στην περίπτωση που πρέπει να συμπληρώσετε αέρα, η πίεση των ελαστικών πρέπει να είναι σύμφωνή με αυτή που συνιστάται, από τον κατασκευαστή της μοτοσυκλέτας.
  • Σε περίπτωση που το βάθος των αυλακώσεων στα ελαστικά, είναι μικρότερο από 1 χιλιοστό, πρέπει ν’ αντικατασταθούν.

Πιέστε την αλυσίδα με το δάκτυλο στο μεσο της, η οποία πρέπει να είναι χαλαρή 2-3 εκατοστά (τζόγος). Εαν η αλυσίδα είναι πιο χαλαρή, μπορεί να φύγει από τη θέση της, ενώ εάν είναι πολύ τεντωμένη, μπορεί να κοπεί. Πρέπει να λιπαίνετε την αλυσίδα, κάθε 1.000 χιλιόμετρα, ή νωρίτερα, αν σας φαίνεται στεγνή.

  • Ελέγξτε τη στάθμη του λαδιού. Πρέπει να βρίσκεται κοντά στην άνω ένδειξη του δείκτη ή στο ανώτερο σημείο, για τις μοτοσυκλέτες που διαθέτουν τζαμάκι για τον έλεγχο του λαδιού στο καρτερ. Βεβαιωθείτε, ότι δεν υπάρχουν διαρροές λαδιών.

 

Για να ελέγξετε τη στάθμη του λαδιού στον κινητήρα, η μοτοσικλέτα πρέπει να βρίσκεται σε όρθια θέση (δηλαδή στο διπλό stand) και σε επίπεδο έδαφος. Ο κινητήρας πρέπει να είναι κρύος και να μην λειτουργεί.

  • Παρατηρήστε τις ενδείξεις στο δοχείο διαστολής, όταν η μοτοσικλέτα βρίσκεται σε όρθια θέση (δηλαδή στο διπλό stand) και σε επίπεδο έδαφος. Βεβαιωθείτε, ότι δεν υπάρχουν διαρροές ψυκτικού υγρού.
  • Η ποσότητα του ψυκτικού υγρού, πρέπει να είναι ανάμεσα στην ένδειξη MIN (ελάχιστο) και MAX (μέγιστο). Εάν το υγρό είναι κάτω από την ένδειξη min, η πλήρωση πρέπει να γίνεται με αργό ρυθμό, έτσι ώστε να μην εγκλωβίσετε ανεπιθύμητο αέρα.
  • Είναι σημαντικό να ελέγχετε συχνά τη στάθμη των υγρών τη μπαταριάς, εκτός και αν η μοτοσικλέτα σας διαθέτει νέου κλειστού τύπου μπαταρία.
  • Παρατηρήστε τη στάθμη των υγρών της μπαταριάς, όταν η μοτοσικλέτα βρίσκεται σε όρθια θέση (δηλαδή στο διπλό stand) και σε επίπεδο έδαφος.
  • Ξεβιδώστε τις τάπες της μπαταρίας και παρατηρήστε, εάν κάθε στήλη της μπαταρίας καλύπτεται από το ειδικό υγρό. Εάν χρειαστεί, συμπληρώστε υγρό ή απεσταγμένο νερό.
  • Αν παρατηρείτε σημαντική μείωση της στάθμης των υγρών, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, τότε μάλλον υπάρχει πρόβλημα υπερφόρτισης. Στην περίπτωση αυτή, πρέπει να επισκεφθείτε άμεσα, κάποιον εξειδικευμένο τεχνικό.
  • Ελέγξτε τη στάθμη των υγρών, στο κύκλωμα των φρένων, όταν η μοτοσικλέτα βρίσκεται σε όρθια θέση (δηλαδή σε διπλό stand) και σε επίπεδο έδαφος.
  • Παρατηρήστε τις ενδείξεις, στο δοχείο των υγρών του φρένου,το οποίο βρίσκεται ανάμεσα στη σέλα και το Κάρτερ του λαδιού. Η στάθμη των υγρών πρέπει να είναι πάνω από την ένδειξη mιn και λίγο πιο κάτω από την ένδειξη max.
  • Παρατηρήστε τις ενδείξεις στο δοχείο των υγρών του φρένου, το οποίο βρίσκεται στο τιμόνι. Η στάθμη των υγρών πρέπει να καλύπτει έως πάνω το τζαμάκι του δοχείου.
  • Τα υγρά των φρένων πρέπει να συμπληρώνονται από εξειδικευμένο τεχνικό, ώστε να κάνει εξαέρωση στο κύκλωμα των φρένων, εάν χρειαστεί.
  • Για να ελέγξετε περιφερειακά τα φώτα και τα φλας της μοτοσικλέτας, γυριστέ το κλειδί στη θέση ON. Τοποθετείτε τη παλάμη σας, μπροστά από τα φώτα και τα φλας της μοτοσικλέτας, για να ελέγξετε, εάν λειτουργούν.
  • Για να ελέγξετε, εάν ανάβει το πίσω φώς φρεναρίσματος, πιέζετε με την παλάμη σας το πεντάλ του φρένου και βάζετε την άλλη παλάμη, στο πίσω φώς της μοτοσικλέτας. Ακολουθείστε την ίδια διαδικασία, πιέζοντας το χειρομοχλό του φρένου, ο οποίος βρίσκεται στο τιμόνι της μοτοσικλέτας.
  • Αν οι λάμπες καίγονται συχνά, τότε θα πρέπει να αναζητήσετε την αιτία, στους υπερβολικούς κραδασμούς, τους οποίους θα πρέπει να περιορίσετε.
  • Αν παρατηρήσετε αλλαγή στο ρυθμό ανάμματος των φλας, τότε κάποιο από όλα είναι καμένο.
  • Ελέγξτε την κόρνα, καθώς η λειτουργία της μπορεί να αποβεί σημαντική, σε κάποια ακραία περίπτωση απρόσεκτου οδηγού.
  • Ανεβείτε στη μοτοσυκλέτα, εφόσον ήδη φοράτε κράνος εγκεκριμένου τύπου, το οποίο δεν πρέπει να είναι πολύ σφιχτο ή πολύ χαλαρό, με τον ιμάντα ασφαλισμένο και την ζελατίνα κατεβασμένη.
  • Πιέστε το χειρομοχλό του φρένου στο τιμόνι, ενώ ο κινητήρας είναι σβηστός και τσουλήστε ελαφρά εμπρός και πίσω τη μοτοσικλέτα. Επαναλάβετε τη διαδικασία, πιέζοντας με το πόδι σας, το πεντάλ του πίσω φρένου. Επίσης, εάν πιέσετε το χειρομοχλό, ή τον ποδομοχλό του φρένου, πρέπει να νοιώθετε αντίσταση και επαναφορά. Εάν αντιληφθείτε, πως δεν σταματά αμέσως η μοτοσικλέτα, απευθυνθείτε σε κάποιον εξειδικευμένο τεχνικό.
  • Ρυθμίστε τους καθρέπτες, ώστε να έχετε πλήρη ορατότητα, δεξιά και αριστερά του οχήματος σας.